top of page
  • ijmvansluis

De kracht van omega-3

Bij het rijtje van vitamines en mineralen komt Omega-3 vaak voorbij. En dat is niet zonder reden, want het is een essentieel vetzuur dat ons lichaam heel erg nodig heeft. Met name onze hersenen hebben hier veel baat bij, maar ook andere delen van ons lichaam. In deze blog vertel ik je meer over hoe je met omega-3 jouw gezondheid kunt verbeteren.


Wat is omega-3?

Jouw lichaam heeft vetten nodig, oftewel vetzuren. Omega-3 is een vetzuur in het lichaam van het type meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarvan zijn de belangrijkste alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren zijn gunstig voor de gezondheid van het hart en de bloedvaten. Dus een belangrijk onderdeel van een gezond dieet.


Omega-3 - waar ook meteen DHA, ALA en EPA in zit - kan alleen via voeding worden ingenomen. Jouw lichaam kan het dus niet zelf aanmaken. Vette vis zoals zalm, tonijn en haring is een goede bron voor EPA en DHA. Terwijl je in lijnzaad(olie) het type ALA aantreft, net als in chiazaad. Ook noten (zoals walnoten, cashewnoten en pecannoten) zijn goed om toe te voegen.Er wordt ook wel eens aangegeven dat avocado’s een goede bron zijn, maar deze heeft een beperkte hoeveelheid enkelvoudige vetten en zijn niet zo rijk als gedacht.


Jouw hersenen bestaan voor 60% uit vet!

Wist je dat jouw brein uit 60% vetzuren bestaat? En van die 60% bestaat 70% daar weer van uit omega-3 vetzuren. Jouw brein heeft dit ook echt nodig. Het is namelijk zo dat jouw brein één groot netwerk is van allerlei cellen die heel snel met elkaar willen communiceren. Daar is snelheid voor nodig en dat lukt door kleine vettige cellen die weer om jouw hersencellen zitten. Deze cellen hebben een isolerende laag waardoor signalen supersnel van de ene naar de andere cel kunnen gaan.


Onze hersenen hebben dus veel energie nodig voor al dit werk. Want hoewel onze hersenen maar 2% van ons lichaam innemen, verbruiken ze wel 20% van de voeding die je binnenkrijgt. Goede voeding met voldoende omega-3 is dus cruciaal om de hersenen in vorm te houden. Zowel voor positieve effecten als het tegengaan van negatieve effecten.


Hiervoor is het dus belangrijk om onverzadigde vetten te eten, maar helaas geen verzadigde vet zoals uit kaas, vlees of die ene lekkere reep chocolade. Jouw cellen hebben hiervoor omega-3 vetzuren voor nodig. Deze kunnen het lichaam niet zelf aanmaken, dus dit moet uit voedsel komen.


Waarom is omega-3 zo goed voor je?

Er worden veel onderzoeken gedaan over de functie van omega-3 met goede resultaten. Een van de resultaten is dat omega-3 bestaat uit DHA die een belangrijke rol heeft. Deze is betrokken bij de overdracht van het zenuwsignaal. Daardoor kunnen de cellen dus beter met elkaar communiceren, waardoor jij je veel beter kan concentreren.


Onderzoeken hebben ook aangetoond dat er een relatie is tussen een gebrek aan omega-3 en de ziekte van Alzheimer en zelfs AD(H)D. Het beperkt zich niet  alleen tot de hersenen, maar ook is er een grote relatie tussen omega-3 en depressies, hart- en vaatziektes en ontstekingen. Dit komt omdat omega-3 ook zorgt voor een goede afweer in het lichaam tegen bacteriën en virussen. Ook zorgt omega-3 ervoor dat calcium beter wordt opgenomen in het lichaam waardoor botten steviger blijven.


Eén van de belangrijkste zaken is dat een goede verhouding tussen omega-3 en omega-6 ervoor zorgt dat jouw cellen weer goed gaan werken. Daardoor worden deze sterker, zij krijgen een betere afweer en zijn daardoor minder gevoelig voor ontstekingen.


De rol van omega-6? 

Omega-6 hoor je ook veel en is een andere groep meervoudige onverzadigde vetzuren en essentieel voor het lichaam, met name voor de huid. Deze komt veel voor in zonnebloem-, palm-, mais- en sojaolie. De verhouding tussen omega-3 en omega-6 is een belangrijke factor die bij veel mensen niet op orde is.


Terwijl je namelijk van omega-3 bijna niet te veel kan innemen, is dit wel het geval met omega-6. Wij krijgen door onze voedingsindustrie helaas echt veel te veel binnen door bijvoorbeeld het gebruik van onder andere palmolie. De verhouding bij het testen van omega-6 versus omega-3 vetzuren in het lichaam is het meest ideaal als het 2:1 of 1:1 is, maar in Europa is dit bij 9 op de 10 mensen niet op orde. Sterker nog, er worden verhoudingen van 25:1 gemeten en met alles er tussenin en uitschieters naar 45:1. Oftewel, mensen krijgen dus 25 keer meer omega-6 binnen als omega-3. Met als gevolg dat dit leidt tot vele malen meer ontstekingen in het lichaam. De cellen kunnen dan niet meer herstellen als er iets is, wat leidt tot meer ontstekingen met ziektes als gevolg zoals vermoeidheid en sneller ziek, obesitas, diabetes, alzheimer, Parkinson, dementie, reuma en hart & vaatziektes.


Hoeveel omega-3 heb je nodig?

De Gezondheidsraad geeft advies over de hoeveelheid omega 3-vetzuren die we binnen moeten krijgen: volwassenen zouden per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis binnen moeten krijgen. Dit kan worden gehaald door 2 keer per week een portie vette vis te eten, dus niet de gefrituurde kibbeling. Wanneer je dit niet haalt, of wanneer je überhaupt geen vis eet, dan kun je ter aanvulling op jouw voeding een omega 3-supplement gebruiken. Let hierbij op, er zit een groot verschil in supplementen en niet elke visolie(capsule) is direct goed voor je.


Wil jij hier meer van weten?

Op internet is er veel te vinden, maar je kan ook een afspraak met mij inplannen. Ik kan jou meer informatie geven over de achtergrond van diverse vitamines en mineralen.


Ben je juist benieuwd hoe het met jouw omega-3 waarden zit en wil je meer weten over wel een goed supplement dan ben je bij mij ook aan het juiste adres.




Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page