top of page
  • ijmvansluis

6 Tips voor ontspanning en ontprikkeling

Bijgewerkt op: 22 aug. 2023

In een wereld waar we constant bezig zijn en waar we worden overspoeld door prikkels, is het belangrijker dan ooit om tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen. Zeker als je ook een gezin hebt en werkt. Dan verwachten ze aan alle kanten zaken van jou.


Hoeveelheid prikkels

Het verschilt natuurlijk per persoon en waar je woont en hoe je in de maatschappij staat. Maar volgens sommige schattingen krijgt een mens wel tot 10.000 prikkels per dag te verwerken. Dit is zo’n 34 GB aan informatie per dag, of te wel, meer dan 100.000 woorden. Deze komen grotendeels via onze telefoon, tv en laptop. Maar vergeet niet dat ook aanrakingen en geuren leiden tot prikkels.

Ons vermogen om deze prikkels te verwerken is echter beperkt, waardoor het belangrijk is om regelmatig tijd voor rust en ontspanning in te bouwen.


Waarom is tijd voor jezelf en ontspanning belangrijk?

Tijd voor jezelf is belangrijk omdat het je de kans geeft om te ontspannen, te ontladen en te ontsnappen aan de drukte en stress van het dagelijkse leven. Het helpt ook om je mentale en emotionele gezondheid te verbeteren en om beter te leren kennen en te begrijpen wat je nodig hebt. Door tijd voor jezelf te nemen, kun je je batterij opladen, je concentratie verbeteren en je productiviteit verhogen. Al met al word je een leuker mens voor jezelf en jouw omgeving, zeker met de onderstaande tips voor jou!


Tip #1 - Masseer acupressuurpunt Zee van Rust


Een fantastisch hulpmiddel dat direct helpt. Dit punt ligt midden op de borst.

De Zee van Rust helpt bij frustratie, gespannenheid of als je gestrest bent. Gebruik je vingertoppen om dit punt 3 minuten vast te houden en haal daarbij langzaam en diep adem. Dit geeft direct verlichting.

Het helpt vooral als je dit meerdere malen per dag doet.



Tip #2 - Leg je hand op jouw voorhoofd


Voel je veel stress en zie je het niet zitten, of ben je al over in een huilbui?

Leg je hand op jouw voorhoofd en zorg dat je druk zet op de punten boven je wenkbrauw. Dit punt zorgt voor verlichting en mentale helderheid.

Deze werkt ook heel goed bij kinderen als zij onrustig zijn.


Tip #3 - Plan dagelijks een moment alleen


Maak tijd vrij in je dagelijkse planning om alleen te zijn en te doen wat je leuk vindt, zoals lezen, mediteren, schrijven of een hobby uitoefenen. Volg je gevoel, waar krijg je een positief gevoel van en voelt dat goed? Ga dat doen. Zodra je ergens weerstand op voelt, dan zal dat zeker geen energie geven. Check youtube voor meditatiefilmpjes.


Tip #4 - Ademhaling en visualisatie


Probeer regelmatig te ontspannen door te ademen en te visualiseren, bijvoorbeeld door je te concentreren op een rustgevend beeld (brandende kaars) of gevoel. Ook ademhalingsoefeningen zijn veel te vinden op youtube.


Tip #5 - Compassie en vriendelijkheid


Oefen om vriendelijkheid en compassie te hebben voor jezelf en door jezelf te accepteren zoals je bent. Denk vooral positief over jezelf en je prestaties. Wees lief voor jezelf, want we zijn veel te vaak te streng voor onszelf. Ik weet zelf als geen ander hoe moeilijk dit is, maar geloof mij. Dit helpt je zo goed en de dag ziet er veel zonniger uit als je lief bent voor jezelf. Gun jezelf jouw tijd!


Tip #6 - Respecteer je eigen grenzen


Luister naar je lichaam en respecteer je grenzen door niet te veel te doen en genoeg te rusten en te slapen. Neem jouw moment als je voelt dat het even niet gaat. Luister oprecht naar jouw lichaam en ze zal jou dankbaar zijn. Ben je moe in de avond, ga lekker vroeg naar bed met een goed boek of neem een lekker bad.


Wil jij naar aanleiding van deze blog meer weten? Of heb jij meer nodig qua ontspanning?

Neem contact op via de site of laat een reactie hieronder achter.

Ik kan jou helpen om jouw energie weer te laten stromen.

26 weergaven

Comments


bottom of page